09 toukokuuta 2006

Skopje

Kun viimein koneeni oli laskeutumassa Skopjen kentälle Makedoniaan eilen puoli neljän aikaan, tulin siihen tulokseen, että tämä on köyhimmän näköinen maa, jossa olen käynyt. Ensimmäisen todellisen työpäivän jälkeen olen edelleen samaa mieltä. Joskin on sanottava, että vaikka maa onkin köyhä, tällä on silti viestintäteknologia kunnossa. Emme todellakaan asu missään hienossa hotellissa (Tämä on tällainen 15 huoneen hotelli kaupungin laidalla). Huoneen varustukseen kuuluu silti tietokone ja ilmainen laajakaistayhteys.
Makedoniassa sosiaaliturva on tuntematon käsite. Ehkä siitä syystä täällä näkee kerjäläisiä aika paljon. Surullista on kuitenkin se, että myös organisoitu rikollisuus on löytänyt tiensä kerjäläisten joukkoon. Moni kerjää siis tarpeeseen, ja toiset vielä joutuvat maksamaan kerjäyspaikastaan jollekin jengille. Tämä on myös erittäin korruptoitunut maa. Yleinen käsitys tuntuu olevan se, että valtio lähinnä tavoittelee rikkaiden etua köyhien kustannuksella ja kehenkään muuhun ei pidä luottaa kuin itseensä.
Laitan tähän tämän päivän jutun loppuun vielä muutamia kuvia eilisen ja tämän päivän varrelta.

Kuva hotellin ikkunasta ulos

Tällaisia kattoja näkee hämmästyttävän useassa paikassa

Näkymiä kaupungista

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

ha ha ha...
Mä huomasin että et ole poistanut olenkaan hotelihuonestäsi:))
Olen makedonialainen,Skopjesta...
Älä sano P***a mun kaupungistani;)seurava kerta JOS meet soitaa mä voin suositella paikoja,että sä voit poistua sun hotelihuoenstasi;)

Anonyymi kirjoitti...

http://adventures.yahoo.com/