06 maaliskuuta 2006

Norja 5.3.2006

9:47

Eilen oli syntymäpäiväni. Kirkon jälkeen menimme erään asiakkaani edustajan kotiin. Heillä oli ongelma vesipumpun suodattimen kanssa. Nyt oikeastaan vasta alkaa ymmärtää, kuinka onnekkaita me suomalaiset saamme olla, kun meillä on puhdasta vettä yllinkyllin. Edes naapurimaissamme asiat eivät välttämättä ole niin hyvin. Istuskelimme siellä oikeastaan loppupäivän. Söimme hyvää ruokaa ja juttelimme kaikenlaisita asioista.

Perjantaina kävelin tuohon takana olevalle asuinalueelle. Se on mäen päällä hotellin takana. Juuri kun löysin hyvän kuvauspaikan hotellin yläpuolelta, loppuivat kamerasta patterit. Tuli uuden kameran osto.

Nyt olemme lähdössä Osloon. Jatkan kirjoittelua sen jälkeen.

16:00

Nyt on Oslo nähty. Hyvin pikaisesti, mutta kuitenkin. Seuraavassa kuvakavalkadi Oslosta:

Ilmestyy huomenna. En ole vielä ehtinyt ladata kuvia kamerasta koneelle.

Nyt on tarkoitus lähteä ottamaan kohta se kuva, joka jäi perjantaina ottamatta. Siis tuolta hotellin takana olevalta mäeltä. Kävely ei tee tällä reissussa yhtään pahaa. Muuten tulee vaan istuttua töissä ja maattua sängyssä hotellissa. On siis pakotettava itsensä ylös, ulos ja lenkille. Täytyy katsoa jos sen jälkeen kävisi hotellin saunassa.... Niin siis ehkä paremminkin lämpimässä huoneessa. Mutta saunaksi sitä ehkä voi kutsua, sillä vettä voi kuitenkin heittää kiukaalle. Hienkin saa pintaan, kun siellä istuu riittävän kauan. Uima-allas sitten onkin aivan toista maata. Torstaina kun sitä kokeilin. Vesi oli todella lämmintä ja mukavaa, mutta kun oli uiskennellut puoli tuntia 12 metristä allasta päästä päähän, oli saanut riittävän määrään käännöksiä yhdelle päivälle.

Tänään on ollut matkan ehdottomasti hienoin päivä. Aurinko on paistanut koko ajan täydeltä terältä. Oslossa oli tosin aika kylmä. Tuuli kai sen verran ja meren kosteus sai ilman tuntumaan kylmemmältä kuin täällä sisämaassa. Kun tulimme takaisin Oslosta, yritimme päästä huoneisiimme ja avainkortit eivät enää toimineet. Ei kun respasta kysymään että mitäs meidän avaimille on tapahtunut. Respan tyttö totesi, että viikko on vaihtunut ja avain on aktivoitava uudelleen. Hauska tilanne tulla takaisin huoneelleen ja tajuta ettei enää pääse sisään.

22:10

Eipä sitten tullutkaan käytyä missään mäellä kuvaamassa. Uima-allas oli liian houkutteleva. Niinpä uiskentelin siellä, enkä sitten märillä hiuksilla enää lähtenyt ulos (kootut selitykset). On kyllä hauska välillä yöpyä tällaisissa kunnon hotelleissakin.

Kävin sitten uinnin jälkeen syömässä täällä ravintolassa. Hinnat kyllä vieläkin hämäävät. Mutta toisaalta mitään muutakaan vaihtoehtoa täältä ei löydy. Söin jotain kanaa. Oli kyllä erinomaisen hyvää. Ravintolassa oli neljä muuta ihmistä minun lisäkseni. Tarjoilija oli jo tuttu niinkuin suurin osa tästä henkilökunnasta täällä alkaa olla. Jutustelin hänen kanssaan sitten ehkä vähän tavallista enemmän, kun hänellä ei selvästikään ollut mitenkään kiire. Kun olin syönyt, päätin juoda vielä kupin vihreää teetä. Tarjoilija toi teekannun, josta olisi varmaan juonut neljä ihmistä, ja lautasellisen suklaata ja pähkinöitä. Sanoi, että he halusivat antaa minulle jotain extraa kun istuskelen siellä yksikseni sunnuntai-iltana. Kiittelin kovasti ja totesin valitettavasti olevani allerginen pähkinöille. Tarjoilija sanoi keksivänsä jotain muuta ja niinpä hän vei ne pois ja toi tilalle juustokakkua. En ollut kyllä tilannut mitään muuta kuin teetä... Tällaiset pienet asiat täällä tuovat niin hyvän mielen, että lasku ei enää tuntunut yhtään pahalta. Eikä laskussa tietenkään ollut mitään muuta kuin pääruuan hinta. Tänään, kun aluksi selailin ruokalistaa, ajattelin että hyvähän täällä kaukana muista ravintoloista on pitää tällaisia hintoja. Kun olin syönyt pääruuan, ajattelin, ettei se toisaalta ole ihme, että ihmiset ovat valmiita maksamaan tästä. Lopulta, kun lähdin kaiken edellä kuvaamani jälkeen, en enää ajatellut yhtään, että lasku olisi ollut jotenkin kohtuuton. Olen muutenkin täällä ollut välillä sanaton kuinka ystävällistä tämä henkilökunta täällä on. (Täytyy sanoa, että tulee ihan mieleen Peurungan henkilökunta. Kun siellä on käynyt tapahtumanjärjestäjänä, asioilla on ollut tapana luistaa.) Esimerkiksi tänään kun tulimme Oslosta, respan henkilökunta muisti, että olimme kysyneet bussiaikatauluista heiltä, ja kyselivät kuinka retkemme oli sujunut.

Tänä yönä täällä ei ole kovin täyttä. Jutustelin tuossa respassa virkailijan kanssa, kun olin tulossa takaisin huoneeseen. Juteltiin tovi ja kysäisin, että kuinka täyttä niillä yleensä on viikonloppuisin. Hän totesi, että nyt on aika tavallinen sunnuntai-ilta, kun on kaksi ihmistä majoittautuneena hotelliin, ja myöhään yöllä on odotettavissa pari lisää. Tämä on Norjan yksi suosituimmista kongressihotelleista. Viikot ovat yleensä ihan täynnä, mutta viikonloppuisin on tyhjää.

Nyt on aika ruveta nukkumaan ja odottelemaan huomista työpäivää.